Glöm ”How Dare You” – James Bond och Greta räddar världen

 

Den hittills mest radikala lösningen på klimathotet involverar inte vår Greta. Istället dyker framtiden upp, vill utrota mänskligheten och därigenom förändra det förflutna. Till sin hjälp, vår tids Quisling, har de den onde ryske oligarken Andrej Sator vars apokalyptiska drivkraft naturligtvis är en vårdnadstvist. Med en expert på Goya.

CIA-agenten Protagonisten spelad av John David Washington (Black Klansman) tar upp kampen tillsammans med en lång, slank engelsk konstexpert, mästerdykare men framförallt jätteolycklig mor. Det är också Kathrine (Elisabeth Debicki) som levererar filmens saftigaste kalkon (eller antiklimax) med konstaterandet att ifall Homo Sapiens upphör existera år 2020: ”så dör min son också”.

”Tenet” med sin inspelningskostnad på närmare två miljarder ska rädda biobranschen. Den går på flera salonger, i samma biograf. Världen över. Filmen är global, på alla sätt men skriven, regisserad och producerad av engelsmannen Christopher Nolan. Han ÄR ”Dunkirk”, ”The Dark Knight” och ”Interstellar”. För mig är han främst den som gjorde ”Insomnia” och ”Memento”.

Tiden och bristen på kärlek är ett ständigt tema hos Nolan. Liksom hotet mot mänskligheten och en medelålders engelsktalande man satt att rädda den för framtida generationer. Fast 150 minuter Tenet är nu blott en fullfjädrad amerikansk actionthriller med massor av biljakter och evighetslånga slagsmålsscener – den ena mer orealistisk än den andra. Titelfighten får vi dessutom se i repris, baklänges, där CIA-agenten tampas med sig själv.

När filmen tvingas hämta andan fylls den av arroganta engelsk butlers, snobbiga herrklubbar och Savile Row-konfektion. Fast de är på ständig resa byter huvudpersonerna till nya exklusiva kläder i praktisk taget varje scen. Och hållbarheten är fullt i klass med de osårbara hjältarnas. Filmen bygger på det SF-begrepp som kallas ”Farfars-paradoxen” och betyder att man borde kunna slå ihjäl sin farfar för att slippa sin far men ändå existera, framtiden. Låter kanske inte helt trovärdigt men vad som är sanning i Jena är ju lögn och förbannad film i Berlin.

Vår svenskholländske mästerfotograf Hoyte Van Hoytema gör sitt tredje för Nolan. Kompositören Ludwig Göransson från Linköping sin första. Det är imponerande, superproffsiga jobb men kommer inte förändra varken framtiden eller det förflutna. Själv finner jag Tenat ganska underhållande, mycket förvirrande och så pass stereotyp att den tyvärr närmast parodier genren.

Tenet får Maxsexfingrar.


About this entry